Duurzaamheid

Mensen zijn onderdeel van een prachtige schepping waarvan het bestaan in Gods handen ligt. We genieten van de wonderlijke schoonheid van de wereld die we in bruikleen hebben gekregen.

De ChristenUnie wil krachtig inzetten op een hoopvolle en noodzakelijke beweging die gaande is naar een groene, duurzame economie die zich houdt aan de grenzen van de aarde en aan de norm van ecologische en sociale gerechtigheid.

• Bij duurzaamheidsplannen omtrent woningen is de eerste stap altijd isoleren. Daarna kan pas worden gekeken naar het verduurzamen van de toevoer van energie. Immers is energie die niet wordt gebruikt de meest duurzame.
  • Energiearmoede moet worden aangepakt. De gemeente moet meer aandacht hebben voor het ondersteunen van mensen met een laag of middeninkomen. Zij kunnen de steun van de gemeente bij verduurzaming het beste gebruiken.
  • Van grijze daken en gevels maken we zoveel mogelijk daken en gevels met zonnepanelen en/of groen.
  • Zoveel mogelijk van de energie die in Medemblik wordt opgewekt is lokaal eigendom, van de gemeente of van energiecoöperaties van inwoners, bedrijven en organisaties.
  • In overleg met scholen en andere organisaties zorgen we voor het beter scheiden van afval in onze stad. Daar waar noodzakelijk worden wijken voorzien van ondergrondse containers. We zijn niet voor een systeem (DIF-TAR) waarbij per zak of lediging restafval wordt betaald. Het is wel nodig dat inwoners van Medemblik hun afval altijd goed kunnen scheiden.
  • Huurders van Medemblik mogen er niet op achteruitgaan als er warmtenetten worden aangelegd in de wijk. Kopers worden gefaciliteerd om hun woning van het aardgas af te halen.
  • IJsselmeer behouden en waarom:
    • Drinkwatervoorziening. IJsselmeer is het grootste zoetwater bekken van Noord-West Europa en dat moeten we behouden. Het water dat voor ons zo vanzelfsprekend uit de kraan komt, willen we graag zo houden.
    • Geen atollen vanwege verstoring van de stromingen en bij beschadiging gevaar voor bodemvervuiling. Het wordt de ideale biotoop voor het ontstaan van een hele reeks ziektes en virussen.
    • Geen verzilting van het water voor het gebruik van het water voor de landbouwers.
    • Noodzakelijke besproeiing van het land voor ons voedsel.
    • Vissers. Ruimte voor de visserij om te vissen om ons lokaal van voedsel te voorzien.
  • 5G loket. ChristenUnie pleit voor een regionaal loket waar burgers hun zorgen en klachten van 5G kunnen melden.