Gezin en jeugd

Door in 2015 de jeugdzorg te decentraliseren heeft het Rijk het vertrouwen uitgesproken in gemeenten dat zij samen met de jeugdzorgaanbieders de jeugdhulp kunnen organiseren. Dat is mislukt en om de transformatie echt te laten slagen zal er verder ingezet moeten worden op niet alleen voldoende middelen van het Rijk voor deze taak maar ook op een integrale blik op de achtergrond van de problemen van kinderen en jongeren die zich melden bij de jeugdhulp.

De ChristenUnie pleit voor het terugbrengen van Jeugdzorg naar de centrale overheid. Verder pleit de ChristenUnie voor preventie en vroeg-signalering, want jongeren en hun ouders zijn erbij gebaat als op het juiste moment de juiste zorg beschikbaar is.

• Met professionals uit het veld en de betrokken ouders ontwikkelt de gemeente preventief (v)echtscheidingsbeleid, allereerst gericht op het laagdrempelig en vrijwillig versterken van relaties van alle ouders in gemeente Medemblik maar daarnaast ook op tijdige hulp als een scheiding onvermijdelijk is;
  • Ondersteunen van de (pleeg)ouders waar nodig. De ChristenUnie is voorstander van initiatieven waarin ouders andere ouders ondersteunen, bijvoorbeeld via buurtgezinnen, Home-Start en de Family Factory.
  • De scholen in gemeente Medemblik moeten in staat gesteld worden hun pedagogisch klimaat zo vorm te geven dat kinderen en jongeren niet uitvallen. Daar waar dat toch dreigt is het nodig dat er een goede link is tussen jeugd scholen, jeugdzorg en gemeente.
  • De praktijkondersteuner GGZ-jeugd wordt verder uitgebreid om jeugdigen met lichte psychosociale problematiek ondersteuning te geven.
  • Afbouw van gesloten jeugdzorg: Kinderen hebben fundamenteel recht om op te groeien in een gezin. Soms kan dat niet, daarom willen we extra investeren in pleeggezinnen, gezinshuizen en steungezinnen.
  • Betaalbare Jeugdzorg door terugbrengen naar de centrale overheid en een scherpere intake van de zorgaanbieders.