Wonen

Het is voor jong en oud steeds lastiger om een betaalbare woning te vinden. In de gemeente Medemblik moet iemand minstens 9 jaar(!) ingeschreven staat voor een sociale huurwoning, om een kans te maken. Dat betekent dat voor onze jongeren die zich op hun achttiende inschrijven, pas op hun 27ste een sociale huurwoning beschikbaar komt. Deze wooncrisis heeft veel impact op gezinnen en op de samenleving als geheel.

De ChristenUnie kiest er daarom voor om als overheid het heft in handen te nemen en de wooncrisis aan te pakken. Niet alleen overlaten aan de markt, maar als overheid investeren en regels stellen aan wat er moet gebeuren.

• We doen onderzoek naar collectieve woonvormen voor ouderen (‘Medemblikse hofjes’). Op die manier zorgen we ervoor dat ouderen in een zorgzame omgeving waardig ouder kunnen worden, daarnaast zien we kansen voor generatiewoningen en soortgelijke woonvormen met een sociaal karakter.
  • Wij vinden het belangrijk dat monumenten in stand worden gehouden en beschermd èn dat verfrommeling moet worden voorkomen. Erfgoed legt immers een fundament voor kwaliteit van de leefomgeving. Het talrijk aanwezige Erfgoed in onze gemeente geeft onze gemeente een gezicht. Wij willen ook een actieve rol van de gemeente bij voorlichting aan bewoners op welke manier de positie van Erfgoed kan worden versterkt.  Maatwerk is dan vaak noodzakelijk. Wij vinden dat daarbij ook aangrenzende percelen in aanmerking worden genomen. Alle plannen moeten worden beoordeeld met de noodzakelijke bescherming van het unieke karakter van Erfgoed in het achterhoofd.
  • Minstens 30% van alle nieuw te bouwen woningen zijn sociale huurwoningen. Zo kunnen we grote stappen maken in het terugdringen van het tekort aan betaalbare woningen voor lagere inkomens.
  • Minstens 30% van alle nieuw te bouwen woningen zijn betaalbare koopwoningen. Daarmee bedoelen we woningen tot een koopsom van 325.000 euro, de grens van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Minstens een derde van deze woningen heeft een koopsom van rond de 200.000 euro.
  • Overleg met omliggende gemeenten en woningcorporaties is nodig om aan de woningbouwopgave te kunnen voldoen. We zetten in op slimme binnenstedelijke verdichting, maar ook aan het bouwen op landbouwgrond valt niet te ontkomen. In prestatieafspraken met woningcorporaties moet onder meer aandacht zijn voor de beschikbaarheid van goede sociale huurwoningen en de verduurzaming van bestaande woningen. Ook worden afspraken gemaakt over de verkoop van sociale huurwoningen en nieuwe sociale huurwoningen.
  • We kijken scherp naar diversiteit van woonvormen en woonprijzen in wijken. In ‘dure’ wijken komen relatief meer goedkopere woningen, in wijken met lagere huren en huizenprijzen relatief meer koopwoningen.
  • Arbeidsmigranten niet in de kern. Wij stimuleren initiatieven grootschalige huisvesting zoals bijvoorbeeld Groenwijk. Wij zijn voor om het aantal arbeidsmigranten te verhogen bij de bedrijven. Arbeidsmigrantenhuisvesting bij bedrijven mogen optimaal benut worden het hele jaar door.